سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پمپ گاز

جایگاه گاز

جایگاه سوخت CNG طبیعتاً پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به جایگاه بنزین و گازوئیل دارد. اما سؤال اینجاست، این تفاوت در ساختار از کجا نشات می‌گیرد.

در جایگاه بنزین و گازوئیل سیالی که عرضه می‌شود مایع و تراکم ناپذیر است؛ اما در جایگاه CNG سیالی که عرضه می‌شود، گاز است که تراکم پذیر است؛ بنابراین تمامی تجهیزات این دو نوع جایگاه با یکدیگر متفاوت هستند.

اگر مسیری که سیال در این دو جایگاه طی می‌کنند را بررسی کنیم، خواهیم دید در جایگاه بنزین یا گازوئیل، سوخت از داخل مخزن مدفون جایگاه که تحت‌فشار نیست پمپ می‌شود.

درصورتی‌که در جایگاه CNG، گاز از خط اصلی گرفته‌شده و به مخزن خودرو­ها منتقل می‌شود.

در جایگاه CNG با توجه به اینکه سیال انتقالی گاز است، باید تمامی آب‌بندی‌ها و شیرها سازگار با گاز انتخاب شوند.

نکته دیگر این است که در جایگاه CNG نمی‌توان از پمپ استفاده کرد و با توجه به تراکم پذیر بودن گاز باید از کمپرسور استفاده کرد. استفاده از کمپرسور به نسبت پمپ هزینه‌های بیشتری برای به دنبال خواهد داشت.

از طرف دیگر با توجه به اینکه گاز طبیعی از خط لوله اصلی گرفته می­‌شود، نیاز دارد تا ازلحاظ فشار، دما و کیفیت دستخوش تغییر قرار گیرد.

این تغییرات با استفاده از تجهیزاتی که در مسیر جریان گاز از خط لوله اصلی تا نازل دیسپنسر بکار گرفته می‌شوند، انجام می‌گیرند.

طراحی جایگاه سوخت، اعم از انتخاب کمپرسور و مخزن مناسب، از نوع و تعداد خودروهای متقاضی سوخت، تأثیرپذیرند.

پمپ گاز

سرمایه‌گذاری در جایگاه CNG

با توجه به تجهیزاتی که در جهت رساندن گاز به شرایط ایدئال مورداستفاده قرار می‌گیرند. هزینه احداث جایگاه CNG از هزینه احداث جایگاه بنزین و گازوئیل بیشتر می‌شود. لذا مقوله سوددهی جایگاه CNG از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

اما موضوعی که واضح این است که با توجه به هزینه‌های سنگین احداث جایگاه CNG لازم است دولت و ذینفعان (تولیدکنندگان کمپرسور و …) شرایط خاصی در جهت تشویق به احداث و بهره‌برداری جایگاه­‌های CNG در نظر بگیرند.

شرایط و مجموعه مقررات احداث جایگاه CNG

شرایط اختصاصی:

  • دارای سند ثبتی زمین یا مجوز معتبر استفاده از زمین از یکی از ادارات ثبت‌اسناد، شهرداری، مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی، سازمان اوقاف و یا ارائه سرقفلی از سازمان پایانه‌ها.
  • ارائه موافقت از شهرداری برای جایگاه شهری و راه و ترابری برای خارج از شهر.
  • ارائه موافقت از اداره برق و گاز از استان مربوطه برای جایگاه‌های تک منظوره و دومنظوره.

شرایط عمومی:

موافقت اصولی احداث نقطه عرضه توسط شرکت به نام متقاضی پس از پذیرش تقاضا و بررسی مدارک صادر و متقاضی حق انتقال به غیر را به هر صورت و عنوان فروش، هبه، شراکت و ... تا شروع بهره‌برداری نخواهد داشت.

مدت اعتبار موافقت اصولی احداث جایگاه‌های CNG تک منظوره و دومنظوره یک سال و تمدید اعتبار آن فقط به مدت 6 ماه دیگر امکان‌پذیر خواهد بود.

پس از بهره‌برداری، انتقال یا فروش بخشی از عرصه و اعیان و یا تمامی نقطه عرضه پس از ارائه مدارک فردی و احراز شرایط عمومی با کسب موافقت شرکت بلامانع است.

زمین پیشنهادی جهت احداث جایگاه باید دارای کاربری خدماتی باشد و امکان تغیر کاربری برای جایگاه‌های تک منظوره و دومنظوره، 20 سال پس از شروع بهره‌برداری است.

فعالیت جایگاه‌های به‌صورت 24 ساعته بوده لیکن در صورت دریافت تقاضای کتبی صاحبان جایگاه مبنی بر عدم وجود مشتری در ساعات خاص شب با در نظر گرفتن استمرار تأمین نیاز مصرف‌کنندگان و شرایط محلی، نسبت به کاهش ساعت کار جایگاه در شب بررسی لازم انجام و در صورت امکان موافقت خواهد شد.

طراحی ابنیه و معماری ساختمان اداری جایگاه با توجه به تأیید منطقه آزاد خواهد بود.

بهره‌برداری از جایگاه با صدور مجوز بهره‌برداری از سوی شرکت انجام خواهد شد.

بر اساس مصوبات موجود، متقاضیان احداث جایگاه CNG لازم است از فروشندگان مورد تأیید شرکت ملی پخش، نسبت به خرید تجهیزات جایگاه اقدام نمایند و این شرکت هیچ‌گونه تعهدی در خصوص ارائه تجهیزات به‌صورت بلاعوض به متقاضیان ندارد. همچنین لازم است متقاضیان قبل از هر اقدامی در چارچوب ضوابط ابلاغ‌شده، در حوزه احداث و بهره‌برداری از جایگاه، با یک شرکت تخصصی زنجیره‌ای قرارداد همکاری منعقد نمایند.

استفاده از نیروهای انسانی آموزش‌دیده.

گذراندن دوره‌های آموزشی ایمنی و زیست‌محیطی و بهره‌برداری از جایگاه الزامی است.

مراحل صدور مجوز احداث

  • مراجعه متقاضی به واحد بازرگانی مناطق شرکت ملی پخش
  • تکمیل فرم‌های درخواست احداث جایگاه و ارائه به واحد بازرگانی
  • بررسی مدارک توسط واحد بازرگانی مناطق
  • بازدید از زمین پیشنهادی توسط کارشناسان فنی و ایمنی و CNG شرکت.
  • ارائه تعهدنامه محضری
  • اعلام پذیرش متقاضی و معرفی جهت اخذ استعلام از شهرداری یا وزارت راه و همچنین ادارات برق و گاز برای جایگاه‌های تک منظوره و دومنظوره
  • دریافت پاسخ استعلام و نقشه‌های طراحی‌شده توسط مشاورین بخش خصوصی جهت تأیید نهایی واحد CNG منطقه و مدیریت طرح CNG شرکت
  • واریز فیش‌های احداث جایگاه به‌عنوان سپرده تضمین انجام تعهدات به‌حساب معرفی‌شده از سوی شرکت