سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقشه برداری

نقشه‌برداری؛ به‌طورکلی نقشه‌ها با دو هدف تک منظوره و یا چندمنظوره ساخته می‌شوند. نقشه‌های چندمنظوره برای اهداف مختلف و حتی کاربران مختلفی ساخته می‌شوند.

نقشه برداری

زمینه‌های کاربردی نقشه‌برداری

1. مسیر

نقشه‌برداری مسیر، برای طراحی و پیاده کردن مسیرها از قبیل راه، راه‌آهن و کانال‌کشی استفاده می‌گردد.

2. زیرزمینی

نقشه‌برداری زیرزمینی، موضوع آن برداشت یا پیاده کردن نقشه‌های تونل‌ها و معادن است.

3. هیدرو گرافی

نقشه‌برداری هیدرو گرافی، به‌منظور داشتن موقعیت عمق دریاها و رودخانه‌ها جهت عبور و مرور کشتی‌ها، زیردریایی‌ها، محل عبور لوله‌های نفت و گاز در اعماق دریاها، ایجاد اسکله‌های جدید و مکانیزه، احیای بندرها و تأسیسات ساحلی متعلق به آن‌ها، همچنین بهره‌برداری صحیح و بهینه از دریاچه‌ها و سدها، از آن استفاده می‌شود.

4. نظامی

نقشه‌برداری نظامی، برای تهیه نقشه‌های نظامی و تعیین نقاط مهم استراتژیکی یک منطقه و برای اهداف نظامی و آرایش و استقرار نیروهای رزمنده و مواضع تعرضی و دفاعی با مقیاس بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرد.

5. ثبتی

نقشه‌برداری ثبتی، باهدف تعیین حدود اراضی و مساحت قطعات ملکی، در حوزه املاک و مستغلات مورداستفاده قرار می‌گیرد.

6. شهری

نقشه‌برداری شهری، برای تهیه و اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی و هادی شهرها به کار می‌رود.

مهندس نقشه‌بردار به چه کسی می‌گویند؟

مهندسی نقشه‌برداری، شاخه‌ای از علوم مهندسی است که به جمع‌آوری، آماده‌سازی، ذخیره‌سازی، پردازش، مدیریت، تحلیل، تلفیق، بازیابی و انتقال داده‌های مکان مرجع می‌پردازد.

درآمد حاصل از کار نقشه‌برداری

نقشه‌برداری یکی از رشته‌های اصلی در سازمان نظام‌مهندسی است. دانش‌آموختگان رشته نقشه‌برداری در هر مقطعی از دیپلم به بالا به‌سرعت جذب بازار کار می‌شوند.

به دلیل اهمیت این رشته در کارهای عمرانی و محاسبات سنگین ریاضی و تئوری خطاها کسب مدرک در این رشته کار آسانی نیست. ازاین‌رو دانشجویان این رشته حتی در هنگام تحصیل نیز با پیشنهادات کار فراوانی روبرو می‌شوند.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت راه و ترابری، وزارت نفت، سازمان آب، سازمان بندرها و کشتیرانی، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، شهرداری‌های کشور و بخش خصوصی ازجمله محل‌های جذب فارغ‌التحصیلان این رشته است.

میانگین درآمد نقشه‌بردار بین 3 تا 7 میلیون تومان است.